Vis emner under Forside

Ved du, at det er et krav, at din virksomhed fakturerer alle offentlige myndigheder via NemHandel? Siden 1. maj 2011 har de offentlige myndigheder og institutioner været forpligtiget til at modtage fakturaer fra deres leverandører via NemHandel. NemHandel omfatter det nye fakturaformat OIOUBL, der afløser OIOXML-formatet.

Den 1. september 2016 understøttes udelukkende OIOUBL i NemHandel

Det betyder, at en OIOXML-faktura vil blive afvist når den fremsendes til offentlige myndigheder og institutioner. Senest 1. september 2016 skal alle fakturaer til Horsens Kommune sendes som OIOUBL.

Siden 2011 har det været et krav til alle offentlige myndigheder og institutioner, at de skal modtage NemHandelsfakturaer i OIOUBL.

Hvilken betydning har det for jer?

  • I bruger eget økonomisystem til at sende e-fakturaer: Danner jeres økonomisystem e-fakturaer bør I sikre jer, at det er indstillet til at sende fakturaer i OIOUBL format. 
    • Kan I ikke selv ændre det i jeres økonomisystem, kan jeres systemleverandør være behjælpelig med det.

  • I har en NemHandel leverandør: Mange virksomheder bruger en betalingsløsning fra en NemHandel leverandør. De kan have valgt det gamle faktureringsformat fordi det har optrådt i NemHandelsregistret. Jeres leverandør bør sørge for, at der fremover bliver sendt fakturaer i det rigtige format.
    • I behøver derfor ikke at gøre yderligere! 

  • I bruger NemHandel fakturablanket: Sender I regninger via Virk.dk, vil det løse sig selv da det kun vil være muligt at vælge OIOUBL formatet fra 1. september
    • I behøver derfor ikke at gøre yderligere!

 

Hvad er NemHandel?

NemHandel består af et nyt fakturaformat, OIOUBL, samt en ny måde at sende faktura direkte over internettet. Ved hjælp af en samling internetstandarter kaldet OIORASP, kan du gratis sende fakturaer direkte til dine offentlige kunder fra din egen computer.

Sådan bliver du klar til NemHandel

Du kan gratis sende fakturaer ved hjælp af NemHandel til alle offentlige myndigheder og institutioner. Hvis du ikke allerede er i gang med at sende NemHandelsfakturaer til dine kunder i det offentlige, er der flere muligheder for at komme i gang:

  • Har din virksomhed et økonomisystem? Så forhør dig hos din it-leverandør om dit system allerede har indbygget NemHandel, eller hvornår det bliver muligt at opgradere til en ny systemversion med NemHandel.
  • Har du et økonomisystem, som kan skabe NemHandelsfakturaer, men ikke har indbygget forsendelse, kan du finde en oversigt over udbydere af NemHandelsprogrammer på www.ibiz-center.dk/leverandoerregister. Du kan evt. downloade Nemhandelsprogrammet på www.nemhandel.dk
  • Har du ikke et økonomisystem, kan du sende NemHandelsfaktura via fakturaportaler på internettet. Nogle indtastningsportaler er gratis, mens andre tager et gebyr for deres service. Find en oversigt over indtastningsløsninger på www.ibiz-center.dk/leverandoerregister. Prøv evt. den gratis fakturablanket på www.virk.dk 
  • Har du et økonomisystem som kan lave fakturaer i OIOUBL-formatet og sende NemHandelfakturaer direkte? Så er du helt klar til NemHandel.  

      

    Læs mere:

     

    Find it-leverandører eller udbydere af økonomisystemer, der kan hjælpe dig i gang med NemHandel: www.ibiz-center.dk/leverandoerregister

    Læs mere om NemHandel:

    www.nemhandel.dk/spoergsmaal-om-nemhandel 

    Økonomistyrelsen:

    www.oes.dk/Regnskab/Elektronisk-fakturering


Indholdsansvarlig Anders Høberg, anhob@horsens.dk