Vis emner under Forside

Tillæg nr. 22 til spildevandsplan 2012-2015, Administrationspraksis

22. marts 2017

Vedtagelse af tillæg nr. 22 til spildevandsplan 2012-2015, Administrationspraksis. Horsens Byråd har på sit møde den 28. februar endeligt vedtaget tillg nr. 22 til spildevandsplanen, Administrationspraksis. Tillæg nr. 22 kan ses her.

Forslag til tillæg nr. 24 til Spildevandsplan 2012-2015 for Horsens Kommune

13. marts 2017

Tillægget omhandler kloakering og etablering af regnvandsbassin i det ny boligområde Østerhåb Vest, 8700 Horsens.
Har du bemærkninger til forslaget, skal de, senest d. 8. maj 2017, sendes til spildevand@horsens.dk.
Afgørelse vedr. miljøvurdering kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet senest d. 10. april 2017.

Se Forslag her

Vedtaget Helhedsplan for Hansted-Egebjerg

08. marts 2017

Helhedsplan for Hansted-Egebjerg – en lille by midt i naturen

Horsens Byråd har på sit møde den 28. februar 2017 vedtaget Helhedsplan for Hansted-Egebjerg til offentliggørelse.

Planen beskriver eksisterende forhold i byen: privat og offentlig service, fritidstilbud, trafikale forhold, bevaringsinteresser, rekreative forhold, byudvikling m.v.

Under de forskellige emner er formuleret eventuelle problemstillinger og hvilke forbedringer/initiativer, der kan foretages og/eller indarbejdes i fremtidige planer og projekter.

Planen kan ses på http://helhedsplaner.horsens.dk/

Vedtaget Tillæg 40 til Kommuneplan 2013, Boliger, Sundbakken, Stensballe

07. marts 2017

Tillæg 40 til Kommuneplan 2013, Boliger, Sundbakken, Stensballe er udarbejdet på baggrund af et ønske om at ændre anvendelsen af et areal ved Sundbakken – vest for Superbrugsen – del af matr.nr. 8a Stensballe by, Vær.

Kommuneplantillægget omdanner områdeanvendelsen fra offentligt formål – institutionsbyggeri til bolig formål – tæt-lav.

Der vil efterfølgende skulle udarbejdes lokalplan for området.

Tillæg 40 til Kommuneplan 2013, kan ses her:

Forslag til Lokalplan 2016-21 og tillæg 37 til Kommuneplan 2013, Campusgrunden, Horsens

07. marts 2017

Byrådet har en vision om, at campusgrunden, den tidligere slagterigrund, skal udvikle sig til et uddannelsesmæssigt kraftcenter med forskellige uddannelsesinstitutioner samlet og centralt beliggende i Horsens.

Forslag til tillæg 37 til Kommuneplan 2013 og forslag til Lokalplan 2016-21, Campus Horsens, er udarbejdet på baggrund af et ønske om en ændret planlægning for området.

I forbindelse med planforslagene er der udarbejdet en miljøvurdering, som kan læses på lokalplanens hjemmeside.

Forslag til Tillæg 37 til Kommuneplan 2013, kan ses her:

Forslag til Lokalplan 2016-21, kan ses her:


Skal der være vandråd og skal din forening være med?

07. marts 2017

Skal der være vandråd og skal din forening være med?

Ifølge aftale om en Fødevare- og landbrugspakke indgået mellem den daværende regering (Venstre), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Konservative i december 2015, skal der ske en kvalificering af afgrænsning og udpegning af de vandløb, der indgår i vandområdeplanerne 2015-2021.

Med ændring af lov om vandplanlægning, der trådte i kraft den 28. december 2016, fremgår det, at miljø- og fødevareministeren kan fastsætte regler om, hvilke opgaver kommunalbestyrelserne i et hovedvandopland skal varetage. Den tilhørende ”bekendtgørelse om vandråd, vandråds samarbejde med kommunalbestyrelser og samarbejde mellem kommunalbestyrelser i et hovedvandopland om afgrænsning af vandløb og udpegning af kunstige og stærkt modificerede vandløb”, udmønter denne bemyndigelse. Her er det fastsat, at kommunerne i et hovedvandopland konkret skal løse følgende obligatoriske opgaver:

1. Vurdere om de vandløbsforekomster, der indgår i Miljø- og Fødevareministeriets forslag til ny afgrænsning af vandløb i vandområdeplanerne lever op til de opdaterede faglige kriterier for afgrænsning af vandløbsforekomster, som ministeriet har fastsat.
2. Udvælge vandløbsforekomster, der kan analyseres med henblik på at vurdere, om de opfylder betingelserne for at kunne udpeges som kunstige eller stærkt modificerede.

Miljø- og fødevareministeren har desuden besluttet, at kommunalbestyrelserne som en frivillig opgave kan få mulighed for at kommentere på, om der er vandløbsindsatser, der er videreført fra første vandplanperiode til anden planperiode, som det økonomisk eller miljømæssigt ikke vil være hensigtsmæssigt at gennemføre.

Efter lov om vandplanlægning samt den tilhørende bekendtgørelse om vandrådsarbejdet skal kommunerne nedsætte vandrådene. Initiativet skal dog komme fra de organisationer og foreninger, der efter loven kan være medlem heraf.
På den baggrund, og efter aftale med miljø- og fødevareministeren, opfordres landsdækkende erhvervsorganisationer, landsdækkende grønne organisationer samt lokale foreninger, der arbejder med beskyttelse og benyttelse af vand, til inden den 3. april 2017 at anmode kommunalbestyrelsen om at oprette et vandråd. Med anmodningen indsendes en indstilling af medlemmer til vandrådet.

Med bekendtgørelse om vandrådsarbejdet skal kommunalbestyrelserne inden for de enkelte hovedvandoplande efter den udmeldte frist beslutte, at der skal oprettes et vandråd, hvis der er anmodet herom. Den kommunalbestyrelse, der skal varetage sekretariatsbetjeningen af det enkelte vandråd, vil herefter i samråd med de øvrige kommunalbestyrelser inden for hovedvandoplandet træffe afgørelse om, hvilke af de indstillede medlemmer der kan være medlem af vandrådet. Vandrådets nedsættelse og medlemmer vil efterfølgende blive annonceret på kommunens hjemmeside.

Anmodning om oprettelse af vandråd og indstilling af medlemmer og suppleanter kan, for hovedvandopland 1.5 Randers Fjord, ske til Viborg kommune på mail naturogvand@viborg.dk.
For hovedvandopland 1.9 Horsens Fjord skal henvendelsen ske til Hedensted Kommune på mail Naturogmiljo@Hedensted.dk

Hovedvandoplandene kan ses på Miljø- og fødevareministeriets miljøgis, som du finder her: http://miljoegis.mim.dk/cbkort?profile=vandrammedirektiv2-2016

Kommunerne vil sørge for den fornødne vejledning af vandrådene i forbindelse med arbejdet med kvalificering af afgrænsning og udpegning af vandløb i vandområdeplaner 2015-2021.

Afgørelse om reduktion af skovbyggelinje, Flintebakken, Horsens

07. marts 2017

Horsens Kommune har anmodet Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning om reduktion af naturbeskyttelseslovens skovbyggelinje indenfor området for lokalplan 2015-7, Boliger, Flintebakken.

Lokalplanområdet ligger under 300 meter fra offentlige og private skove og størstedelen af lokalplanområdet er omfattet af skovbyggelinjen, jf. naturbeskyttelseslovens §17.

Horsens Kommune har ansøgt om reduktion af skovbyggelinjen inden for hele lokalplanområdet, begrundet i den betydelig administrative forenkling dette vil medføre for kommunen. Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning har i deres afgørelse lagt vægt på dette, samt at reduktionen ikke vurderes at være i strid med de landskabelige interesser, som naturbeskyttelseslovens § 17 tilsigter at beskytte. Styrelsen har ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at den ansøgte reduktion af skovbyggelinjen ikke vil beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder i det naturlige udbredelsesområde for beskyttede dyrearter der er optaget i habitatdirektivets bilag IV, litra a, samt kommunens vurdering af, at der ikke sker en væsentlig påvirkning af udpegningsgrundlaget for et Natura 2000-område.

Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning har valgt at reducerer skovbyggelinjen indenfor lokalplanområdet.

Styrelsens afgørelse kan ses her.

Denne afgørelse kan ikke påklages til miljø- og fødevareministeren eller til  anden administrativ myndighed, jf. § 34 i bekendtgørelse nr. 930 af 27. juni  2016 om henlæggelse af opgaver og beføjelser til Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning.

Fristen for eventuelt søgsmål ved domstolene er 6 måneder fra afgørelsen er meddelt, jf. § 88, stk. 1, i naturbeskyttelsesloven.

Vælg periode for nyheder
JanFebMarAprMajJun
JulAugSepOktNovDec
Se seneste
Vælg kategori